30 aug 2012

Zilvergrijze modellen groeien in populariteit

De kans dat een vrouw een product koopt, wordt twee keer zo groot als het model qua leeftijd en gewicht in haar buurt zit. Werk aan de winkel voor een nieuwe generatie fotomodellen.

Boomervrouwen zijn het beu om alleen maar slanke en jonge modellen te zien op de omslag van tijdschriften en in advertenties. Marketeers beginnen hier oog voor te krijgen. ‘Ontwerpers besteden steeds meer aandacht aan dat hele belangrijke segment van de markt: vrouwen in de vijftig en zestig’, zegt Alan Thomas Smith van het modellenagentschap PUSH in Toronto, Canada.

Vitale uitstraling
Hij ziet een nieuwe trend: de opkomst van oudere modellen. ‘Oudere consumenten zijn enorm belangrijk voor makers van gezondheidsproducten, bepaalde medicijnen en financiële diensten. Bij PUSH telt de uitstraling van gezondheid en vitaliteit, ongeacht de leeftijd van een model’, zegt Smith. Een gevierd voorbeeld is het 64-jarige model Maye Musk, tevens gezondheids- en lifestylecoach, die vast werk heeft bij het befaamde Ford Modeling Agency en onder andere in advertenties van Revlon verschijnt.

Ouder en zelfbewuster
Het voordeel van oudere modellen is hun zelfvertrouwen, vindt Ben Barry, eigenaar van het Ben Barry agentschap. ‘Ze hebben het zelfvertrouwen dat je met de jaren krijgt, omdat ze om zoveel dingen worden gewaardeerd.’ Barry, die ook les geeft op een modeschool, deed onlangs onderzoek naar het effect van het gebruik van oudere, meer realistische modellen. De kans dat een vrouw een product koopt wordt twee keer zo groot als het model qua gewicht in haar buurt zit. Hetzelfde geldt voor vrouwen boven de 35 als het model van hun leeftijd of ouder is.

Zilveren haar
Model Cindy Joseph (61), bekend door haar werk voor Nivea, Elizabeth Arden en Aveda, is trots op haar zilveren haar. ‘Ik noem het niet grijs maar zilver, omdat het waardevol is. Het is een mooi merkteken van leeftijd’, zegt Joseph. Ouder worden heeft onterecht een slechte reputatie, voegt ze er aan toe. Wanneer de menopause intreedt zijn vrouwen slimmer, wijzer en hebben ze meer zelfvertrouwen, zegt ze. De boomervrouw wil deze realiteit weerspiegeld zien in de modellen die haar tot aankoop moeten aanmoedigen en inspireren.

Erkenning en inspiratie
American Apparel, een merk met een jeugdige look and feel, staat op het punt om als eerste modieuze kledingmaker in een aanstaande campagne radicaal het roer om te gooien met model Jacky, leeftijd onbekend. Voor jongere vrouwen een uitdaging en inspiratie, voor boomervrouwen een verdiende erkenning!

Joop Koopman

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
30-aug-2012
categorie:
tags:
, , , , ,

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: