29 nov 2012

Do’s and don’ts bij het oprekken van de doelgroep

SBS6 kondigde onlangs aan de doelgroep op te rekken naar 54 jaar. Nu is de maximum leeftijd nog 49 jaar. Een verstandige zet, die niet op zichzelf kan staan. Want ouderen binden is een kunst op zich.

Programmadirecteur van SBS6 Remko van Westerloo verwoordt het zo: ‘De vijftigplussers van vandaag zijn nog zeer jong van geest en vormen een kapitaalkrachtige doelgroep. De willekeur van 49 jaar mag wel eens opgerekt worden. It’s about time, zou ik zelfs zeggen.’

Daad bij het woord
Omroep MAX had dat natuurlijk al veel eerder begrepen en sprong in het gat dat andere omroepen en zenders lieten liggen. Groot verschil tussen de publieke ouderenomroep en de commerciële familiezender is dat de eerste de daad bij het woord voegt met inhoudelijke en hoogwaardige programma’s. De vijftigplusser van nu wil serieus genomen worden, is kritisch en weet wat er te koop is. Herkent hij zich niet in een programma of is het te oppervlakkig, dan zapt hij zonder pardon verder.

Groot effect
Vijftigplussers kijken zo’n vier uur per dag televisie, langer dan alle andere leeftijdsgroepen. Bovendien zijn zij het meest kapitaalkrachtig. Tel daarbij dat tv het grootste effect heeft op de aankopen van consumenten in bijna alle leeftijdsgroepen en de conclusie is duidelijk: ouderen binden aan je zender is een lucratieve business.

Té merktrouw?
Een veel gehoord tegenargument is dat ouderen merktrouw zouden zijn, en dus niet beïnvloedbaar door commercials. Het feit dat ook bij deze doelgroep tv-reclame het grootste werk doet bij koopbeslissingen weerspreekt dat. Het is waar, ouderen kunnen heel loyale klanten zijn, zeker als het gaat om hun bank of verzekeringsmaatschappij. Maar als het gaat om elektronica, zoals een televisie, computer of huishoudelijk apparaat, laten zij zich door goede argumenten graag overtuigen.

Tv-tips
De volgende voorkeuren van vijftigplussers komen uit onderzoek naar voren.

  • Nieuws en actualiteiten zijn favoriet, evenals consumentenprogramma’s, praatprogramma’s en quizzen.
  • Soaps, levensbeschouwelijke programma’s en roddelprogramma’s spreken het minst aan.
  • Gezellig, oprecht, gentle en leerzaam zijn sleutelwoorden voor een succesvol programma.
  • Televisiepersoonlijkheden scoren goed wanneer ze voldoen aan de kenmerken prettig, gezag en gentle.

Bron: Consumer Studies 3: Televisie

José Mast

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
29-nov-2012
categorie:
tags:
,

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: