30 nov 2012

Top 10 van onmisbare merken voor 55-plussers verjongt

Blokker staat als traditionele huishoudwinkel op 1 bij de meest onmisbare merken van 55-plussers. Toch doen ook Bol.com en Ikea intrede in hun Top 10; merken die bij de jongere doelgroepen al langer in de hoogste regionen prijken.

Over alle leeftijdsgroepen genomen zijn traditionele winkelmerken populair. De top drie van onmisbare merken zijn HEMA, Albert Heijn en Kruidvat. Vooral Nederlandse merken worden als onmisbaar ervaren. Dit blijkt uit onderzoek van EURIB/European Institute for Brand management naar de door consumenten ervaren onmisbaarheid van merken. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 1.000 consumenten waarin naar de onmisbaarheid van bijna 1.400 merken werd gevraagd.

Oranje boven
Het benadrukken van de Nederlandse cultuur werkt positief. Rabobank, die tot voor kort in reclame haar internationale rol benadrukte, lijkt hierdoor zelfs enigszins ‘afgestraft’ te zijn. De onmisbaarheidscore van deze bank daalde ten opzichte van 2011 met 6 procent.

Top 10 leeftijd 55-plus
(tussen haakjes notering vorig jaar)

  1. Blokker (4)
  2. HEMA (3)
  3. Douwe Egberts (niet in Top 10)
  4. Kruidvat (1)
  5. NOS journaal (2)
  6. Albert Heijn (7)
  7. Lidl (9)
  8. Aldi (6)
  9. Bol.com (niet in Top 10)
  10. Ikea (niet in Top 10)

Top 10 alle leeftijden
(tussen haakjes notering vorig jaar)

  1. HEMA (1)
  2. Albert Heijn (4)
  3. Kruidvat (2)
  4. Bol.com (3)
  5. Blokker (8)
  6. Ikea (5)
  7. Google (6)
  8. NOS journaal (7)
  9. iDeal (9)
  10. Marktplaats (11)

Bron: Eurib

José Mast

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
30-nov-2012
categorie:
tags:
,

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: