17 sep 2015

De meest koopkrachtige consument: de babyboomervrouw

Wereldwijd beheren vrouwen zo’n 20 biljoen dollar van het consumentenbudget en dat bedrag groeit de komende vijf jaar tot 30 biljoen. Babyboomervrouwen hebben grootste deel van dit budget in handen.

In de VS – waar 85 procent van alle consumentenuitgaven door vrouwen worden gedaan – liegen de cijfers er niet om:
• Babyboomervrouwen beheren 19 biljoen dollar van het privékapitaal en bezitten 75 procent van het totale bezit in het land;
• De koopkracht van babyboomervrouwen wordt geschat tussen de 5 biljoen en 15 biljoen dollar per jaar;
• Babyboomervrouwen nemen 85 procent van alle beslissingen over de uitgaven van alle huishoudens;
• Babyboomervrouwen beslissen niet alleen over uitgaven aan huishoudelijke artikelen, maar ook over wat er wordt besteed aan luxe artikelen, reizen en andere grote uitgaven.
• Babyboomervrouwen beslissen steeds vaker over de aankoop van producten, waarvan de marketingcampagnes meestal op mannen zijn gericht, zoals auto’s en technologische apparatuur. Zo kopen ze per jaar 65 procent van alle nieuwe auto’s en 66 procent van alle computers;
• Sinds 2008 is het aantal babyboomervrouwen op Facebook verdriedubbeld; ze blijven nog steeds de snelst groeiende doelgroep op Facebook, een platform waarop ook steeds meer direct wordt gekocht en waar vooral babyboomervrouwen elkaar informeren over hun ervaringen met producten en diensten (een uiterst invloedrijke ‘mond-tot-mond reclame’).
• Vrouwen van boven de 50 behoren tot de gezondste, rijkste en actiefste generatie ooit.

Intelligent, hard werkend en goed verdienend
En deze trend zal zich nog jaren voortzetten. Ook al richten advertentie- en marketingcampagnes zich vooral op jongere mensen – vooral op de nu zo gevierde millennials – feit blijft dat vele babyboomervrouwen meer vaste en beter beter betalende banen hebben dan jongere vrouwen. En het merendeel van deze 50-plusvrouwen is vast van plan ook ver na de traditionele pensioenleeftijd te blijven werken en dus verdienen.
Babyboomers hebben hun elitaire culturele en commerciële status verdiend door hard te werken. Mede hierdoor hebben zij de horizon verbreed voor de generaties die volgden. Babyboomervrouwen gingen in enorme aantallen naar de universiteit en massaal aan het werk — niet alleen als lerares, secretaresse of verpleegster, maar ook – en vooral – vooral als manager in allerhande branches en industrieën.
Maar bij veel marketeers moeten al deze gegevens nog doordringen! De meeste vrouwen, ongeacht hun leeftijd, hebben de indruk dat adverteerders hen niet begrijpen. Niet zo vreemd als je bedenkt dat slechts een heel klein percentage vrouwen (3 procent!) de creatieve beslissingen neemt bij de reclamebureaus.
Merken, fabrikanten en marketeers; jullie laten geld, veel geld liggen door het verwaarlozen van de klant met de meeste potentie: de babyboomervrouw!

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: