22 feb 2017

Babyboomers: digiboomers!

Voor marketeers die nog steeds twijfelen aan de digitale vaardigheden van babyboomers (en senioren)… hier wat verrassende statistieken die het werkelijke verhaal vertellen.

 

 

  • Sociale media: meer dan 82 procent van de babyboomers maakt gebruik van een of meer bekende sociale mediakanalen. Het merendeel van deze ‘zilveren surfers’ maakt gebruik van Facebook  om met familie, vrienden en bekenden in contact te komen en blijven. Maar via Facebook ontdekt deze consument ook nieuwe producten en diensten.
  • Babyboomers zijn meer online dan jongeren: gemiddeld brengen 55-plussers zo’n 27 uur per week online door – maar liefst twee uur meer dan internetgebruikers tussen de 16 en 34.
  • Babyboomers reageren op wat ze online tegenkomen: voor de doelgroep interessante informatie, via Facebook of gewoon online verkregen, wordt gretig verwerkt en stimuleert tot nader onderzoek. Babyboomers volgen dan ook allerlei digitale paden – of het nu gaat om amusement of om de gegevens van een bepaald product.
  • Babyboomers geven dingen door: in vergelijking met andere leeftijdsgroepen is de kans dat babyboomers iets aan hun netwerk doorgeven 19 procent groter. Vrouwen van de babyboomgeneratie doen dat meer dan mannen – ze hebben meer de neiging om zelf iets te posten, of een verhaal of ervaring te delen met hun online contacten. Voor marketeers is dat een groot voordeel: babyboomers nemen de tijd nemen om informatie op te nemen én door te geven.
  • Video: babyboomers houden van filmpjes, maar het beeld moet visueel niet al te druk zijn en vooral veel informatie verschaffen. Oudere hersenen hebben nu eenmaal wat meer tijd nodig om indrukken te verwerken. Eenmaal verwerkt, blijft die informatie wel goed hangen.

Over inhoud gesproken
Of het nu een videofilmpje is of gewoon een geschreven artikel (al dan niet met foto), babyboomers waarderen – net als andere generaties – content die is gemaakt door gewone mensen, de zogenoemde user-generated content (UGC). Meer dan driekwart van alle consumenten vertrouwt dit soort berichten meer dan traditionele advertenties, waarbij een merk zelf de afzender is. Slechts zo’n 24 procent van de babyboomers vertrouwt officiële advertenties, terwijl 36 procent van de doelgroep meer vertrouwen heeft in UGC. Dat maakt sociale media natuurlijk tot ideale kanalen voor marketingcampagnes.

Vertrouwen en een goed gesprek
Volgens Pau Sabria, oprichter van het agentschap Olapic, dat voor klanten UGC gericht verzameld, is het “hoog tijd voor merken om authentieke inhoud in hun advertenties en campagnes te verwerken en op die manier het vertrouwen van de klant te winnen en met hen een betekenisvolle dialoog aan te gaan”. UGC als marketingmethode staat relatief gezien nog in de kinderschoenen – en hier geldt wederom dat marketeers vooral aan jongeren denken. Maar USG is ook een geweldige kans voor marketeers die zich op babyboomers richten.

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: