22 feb 2017

‘Influencer marketing’ werkt ook bij babyboomers

‘Influencer marketing’ is een van de snelst groeiende trends in marketing & public relations. Het draait vooral om een jonger publiek, maar deze manier van ‘klanten werven’ werkt ook bij babyboomers, vooral als je je daarbij richt op vrouwen.

Foto: vlogger Charlie Djinovic

Het is een begrip dat zich niet makkelijk laat vertalen: influencer marketing. Het houdt in dat een beroemdheid, een blogger of vlogger die veel publiek trekt, zijn of haar aanhang – vooral via sociale media – producten en diensten aanbeveelt op een heel indirecte manier. Het betreft zeker geen directe reclameboodschappen. Het gaat meer om anekdotes, persoonlijke ervaringen, een bepaalde expertise die de ‘influencer’ verwoordt of in beeld brengt.

Humor en wijze lessen
Uit onderzoek blijkt dat babyboomervrouwen vooral gevoelig zijn voor educatieve elementen, zowel in meer instructieve blogs en filmpjes als bij met humor gebrachte wijsheden en aanbevelingen. Stephen Reily, oprichter van VibrantNation – een site voor welgestelde babyboomervrouwen – meldt dat volwassen vrouwen door hun levenservaring makkelijker en graag om zichzelf lachen. Ze zijn dan ook eerder geneigd een blogger/vlogger te volgen die met een beetje humor voor de dag komt, zelfs als het om serieuze onderwerpen gaat. Deze consument heeft bovendien meer vertrouwen in een ‘influencer’ die levenswijsheid etaleert en met bruikbare informatie komt. Dat educatieve element kan heel specifiek zijn of juist algemeen. Een beroemdheid of bekende Nederlander laat dit publiek min of meer koud als die persoon niet met inhoudelijke kwaliteiten op de proppen komt.

De rede én het gevoel zijn belangrijk
Volgens Reily zijn babyboomers ideale influencers en ook ideale volgers, want ze houden ervan om met hun leeftijdsgenoten in gesprek te gaan en naar elkaar te luisteren. Dat creëert een vertrouwensband en die is essentieel in influencer marketing. Een influencer moet iemand zijn die niet op het publiek neerkijkt, maar iemand die werkelijk meeleeft, die dezelfde behoeftes, dromen en verlangens heeft – iemand die zowel het verstand als het hart aanspreekt.
Wat platform betreft staat Facebook bovenaan als plek waar volwassen vrouwen bloggers volgen. Maar ook e-mail werkt nog steeds goed voor babyboomers. Zo zijn babyboomervrouwen best bereid zich te abonneren op de e-mailnieuwsbrief van hun favoriete blogger.

Beïnvloed de influencer
Voor marketeers is het dé uitdaging om de juiste influencers te selecteren en die als het ware te cultiveren. Zo’n influencer moet kunnen aantonen dat hij een publiek heeft en dat daar groei in zit. Vervolgens moet de marketeer in de gaten houden hoe de influencer over een product of dienst praat; misschien moet hij/zij worden gecorrigeerd of op een koers worden gezet die door volgers wordt gewaardeerd. Het is lang niet altijd eenvoudig, maar influencer marketing kan met een beetje geduld en toewijding een belangrijk onderdeel worden van het totale arsenaal aan marketinginstrumenten.

 

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: