21 mrt 2017

Babyboomers zijn op zoek naar romantiek – online!

In de VS is zo’n beetje een derde van de baby boomers alleenstaand. Maar alleen is maar alleen. Daarom proberen ook babyboomers inmiddels online een nieuwe liefde of kameraad te vinden. Maar makkelijk is dat niet.

Onderzoek door de 50-plus datingsite ‘OurTime’ laat zien dat bijna de helft van de ondervraagden al vijf jaar niet op stap is geweest met iemand. Een enorm gat in de markt dus! Volgens Pew Research is het percentage  55- tot 64-jarigen die op datingsites hun geluk zoeken de afgelopen jaren verdubbeld – van 6 procent in 2013 to 12 procent in 2015.

Babyboomers weten wat ze willen
Vooralsnog scoren dating sites over het algemeen niet goed. Zowel OurTime als SeniorPeopleMeet.com kregen onlangs een onvoldoende van de Amerikaanse consumentenbond. Wat zouden de datingsites kunnen verbeteren? Een informele enquête van een paar kordate babyboomers gaf daarop antwoord:

  1. De website moet er goed uit zien, dat wil zeggen: niet te druk en het navigeren moet makkelijk zijn.
  2. Met mensen in contact komen moet relatief makkelijk zijn. Dit houdt in dat de site een bezoeker niet al te veel vragen moet stellen om een persoonlijk profiel samen te stellen. Sommige sites gaan daarin veel te ver.
  3. Datingsites zouden bepaalde niches moeten aanbieden. Dezelfde leeftijd hebben wil immers niet zeggen dat mensen van alles gemeen hebben. Sommige babyboomers zijn al grootouders; van anderen zijn de kinderen nog niet eens het huis uit. Sites voor mensen met een bepaalde interesses doen het goed – bijvoorbeeld datingsites voor vegetariërs, boekenwurmen of kunstliefhebbers.
  4. Een aantrekkelijke naam voor een site is belangrijk. Die zou ‘actief, gezond, hartstochtelijk’ moeten uitstralen.OurTime’ doet het daarom goed,  maar ‘SeniorPeopleMeet’ stukken minder.
  5. Extra service is gewenst. Voor veel babyboomers en senioren die online gaan daten, is het jaren geleden dat ze zich hebben moeten presenteren. De dating site kan hen ondersteunen door een professionele fotograaf beschikbaar te stellen, alsook een tekstschrijver die ervoor zorgt dat het profiel er positief uit springt. Zo is er zelfs werk voor dating coaches!
  6. Veiligheid is belangrijk. Blokkeer oplichters! De te jonge en knappe mannen en vrouwen die te ver weg wonen voor een ontmoeting, maar die bijvoorbeeld wel om geld vragen, horen niet thuis op een datingsite voor babyboomers.
  7.  Het organiseren van ontmoetingen in levende lijve is een pre. Mensen virtueel ontmoeten is op den duur niet bevredigend; heel welkom zijn datingsites die mensen bij elkaar brengen voor groepsactiviteiten of voor één-op-één-ontmoetingen.

Marketeers: haal ze binnen!
Babyboomers doen al van alles online – van investeren op de beurs tot het bestellen van de alledaagse boodschappen. Het zoeken naar een nieuwe partner of een maatje past hier prima bij. Voor marketeers is het een uitdaging om dit voor deze gretige klanten zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken.

 

 

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: