21 mrt 2017

Bucketlist babyboomers: reizen, reizen en reizen

Ook babyboomers hebben een ‘bucketlist’; een lijstje waarop staat wat ze kostte wat het  kost nog willen doen, zien of beleven. Voor 50-plussers staan bijzondere reizen bovenaan dit ultieme verlanglijstje.

Uit onderzoek van de Amerikaanse ouderenbond AARP blijkt dat op reis gaan naar bijzondere bestemmingen voor heel veel babyboomers – maar liefst zo’n 80 procent – centraal staat. Deze kordate volwassenen hebben zelfs heel specifieke reizen op het oog. Voor reisbureaus en touroperators die reizen op maat aanbieden, ligt hier een enorme kans om tegemoet te komen aan de droomwensen van deze reislustige consumenten.

Voorpret en sparen
Volgens het AARP-onderzoek is bijna 60 procent van de babyboomers van plan om zijn volgende reis in de komende twee tot vijf jaar te maken. Alleen al het maken van de ‘reis-bucketlist’ geeft babyboomers een gevoel van hoop en iets opwindends om naar uit te kijken. Verder blijkt dat meer dan de helft van de 50-plussers die grote plannen maken óók al bezig zijn om hun lichamelijke conditie te verbeteren, zodat ze optimaal kunnen genieten van de ervaring.
Meer dan een derde van de babyboomers is ook al hard aan het sparen voor de volgende bijzondere bucketlist-reis. Ze hopen namelijk dat ze 80 procent van hun droomreizen waar kunnen maken, maar zeggen al blij te zijn als ze naar 65 procent van hun wensbestemmingen kunnen gaan. Overigens heeft de gemiddelde babyboomer pas een kwart van zijn meest gewilde reiservaringen erop zitten.

Lichamelijke en mentale voordelen
“Reizen zorgt ervoor dat lichaam en geest actief blijven – door het plannen van een reis en het uitstippelen van de details, en door ervoor te zorgen dat de lichamelijke conditie op peil is”, zegt Denise Austin, welzijnsambassadrice voor de AARP. Zij voegt eraan toe: “Fitheid zorgt ervoor dat mensen optimaal van de reis kunnen genieten, en ze komen dan ook opgefrist en ‘jonger’ terug.”
Meer dan de helft van babyboomers verricht het uitzoekwerk op internet. Ze kijken ook vaak naar wat het weer is op de plaats van bestemming. De AARP adviseert babyboomers de beste periode uit te kiezen om op een bepaalde plek neer te strijken.

Creatieve marketing vereist
Aan reisbureaus en touroperators de taak om op hun website en in hun advertenties en brochures reizen en bestemmingen zodanig te presenteren dat ze de diepste wensen van babyboomers vervullen. Dat betekent niet alleen een goede en uitgebreide beschrijving van de bestemming, maar ook de emotionele waarde van het afwerken van die bucketlist benoemen. Daarbij mogen de voordelen van een mentale en lichamelijke ‘topconditie’ niet worden vergeten, en bovenal de voldoening om van een vaak lang gekoesterde wens realiteit te maken.

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: