30 mrt 2017

Bied babyboomers in winkels iets extra’s

Babyboomers doen niet onder voor jongeren als het gaat om webwinkelen of online informatie zoeken over producten. Wel houden babyboomers nog steeds van een persoonlijke benadering en die vinden ze alleen in ‘ouderwetse’ winkels. Die zouden wel iets extra’s mogen bieden…

Of het nou welgestelde senioren zijn, 50-plussers die nog volop werken of babyboomers met een wat karig pensioen; deze doelgroep heeft enorm veel te besteden. Dat besteden gebeurt veelal online en via smartphones. Zo is in de VS 42 procent van de Apple-klanten babyboomer. Van de 50-plussers koopt 66 procent geregeld iets online en maar liefst 85 procent doet online onderzoek voordat tot aankoop wordt overgegaan.

Meer dan een transactie
Toch stellen oudere consumenten – veel meer dan jongere generaties –prijs op contact met het verkopend personeel en ze gaan dan ook nog steeds graag naar een gewone winkel of winkelcentrum. Maar het gaat deze gewiekste en leergierige consumenten tegenwoordig niet meer om een eenvoudige transactie of het inpakken van een cadeautje – ze willen ook wat leren. Voor winkeliers is het van belang om hun personeel zó te trainen dat ze deze klant werkelijk van dienst kunnen zijn, met goed advies, informatie met diepgang en met demonstraties.

Workshops en proefsessies
De babyboomer is dol op deze toegevoegde waarde bij het winkelen. Dat zegt James Cook, directeur detailhandel van het Amerikaanse onderzoekbureau JLL: “Veel babyboomers willen hun hele leven dingen blijven leren.” En daar kunnen winkeliers en winkelcentra op inspelen. Zo zijn er in de winkels van Apple en Microsoft praktische demonstraties en workshops. Ook kan een winkelcentrum een plaatselijke hogeschool uitnodigen om een mini-college te komen verzorgen. Verder zijn er kooklessen en proefsessies in winkels waar (vooral) duurder kookgerei wordt verkocht. Winkels die sportkleding verkopen, bieden gratis yoga- of pilateslessen aan. Kampeerwinkels bieden informatiesessies aan om (vooral) de oudere klant voor te bereiden op een kampeer- of trektocht. Er wordt zelfs verteld hoe ze hun smartphones kunnen gebruiken voor natuurfotografie!

 Voordeel voor oud én jong
Cook voegt hieraan toe dat winkels en winkelcentra ook op praktisch vlak aanpassingen moeten doen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld makkelijk bereikbare parkeerplaatsen. Wellicht kan er ook iemand worden ingehuurd die de veiligheid in de gaten houdt, vooral in de avonduren. Daarnaast moet er goede verlichting zijn en duidelijke, goed te lezen bewegwijzering. Het mooie van dit alles is, concludeert Cook, dat alle aanpassingen die winkeliers kunnen doen om babyboomers op hun wenken te bedienen óók voor jongere klanten aantrekkelijk zijn.

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: