04 apr 2017

Babyboomers zijn blij met hun digitale persoonlijke assistent

Amazon en Google mikken met hun stemgestuurde ‘personal assistants’ vooral op jongeren. Maar Amazons ‘Alexa’, Apples ‘Siri’ en Googles ‘Allo’ vallen net zo in de smaak bij babyboomers. Die willen ook graag op hun wenken worden bediend.

Met je stem instructies geven is natuurlijk een uitkomst voor ouderen, want vaak zijn het schermpje en het toetsenbord van een smartphone voor hen gewoon te klein. Babyboomers hoeven tegenover Alexa slechts een wens uit te spreken en de digitale PA doet de rest: het samenstellen van een boodschappenlijstje en eventueel online een bestelling doen. Alexa kan die lijst ook naar de smartphone sturen, zodat de gebruiker de informatie voorhanden heeft als hij gaat winkelen. En als haar dat wordt gevraagt, bestelt en verstuurt Alexa via het web ook een bos bloemen of een cadeautje.

Gemak en veiligheid
Dit soort apps, waarmee praktische, alledaagse taken uit handen kunnen worden gegeven, maken deel uit van het Internet of Things: apparaten en applicaties die met elkaar in verbinding staan. Zo kun je (dankzij verlichtingsapparatuur van Philips die draadloos met het internet kan worden verbonden) Alexa opdracht geven om het licht te dimmen of aan of uit te doen. Voor babyboomers brengt dit niet alleen gemak met zich mee; het zorgt ook voor veiligheid – op zoek naar de lichtschakelaar struikelen ze niet meer over een paar rondslingerende schoenen.
Ook zijn er slimme thermostaten die je via Alexa kunt laten weten dat het te koud of te warm in huis is. Veel van dit soort apparatuur biedt kinderen of verzorgend personeel ook de mogelijkheid om ouderen op afstand in de gaten te houden, inclusief hun energieverbruik.

Langer thuis kunnen wonen
Voor mensen die een dagje ouder worden, is Alexa ook een ideaal middel om eraan herinnerd te worden om op het juiste tijdstip bepaalde medicijnen in te nemen of om naar een doktersafspraak te gaan. Dit is bijna onmisbaar voor mensen met beginnende dementie. Alexa maakt het mogelijk dat zij langer op zichzelf kunnen blijven wonen.
Nieuwe huizen worden daarom steeds vaker opgeleverd met apparatuur die zo met Alexa en haar concurrenten kan worden verbonden. En ook zorgcentra zijn al begonnen met het installeren van apparatuur die het alledaagse leven van hun bewoners makkelijker maakt én de taken van het personeel verlicht.

Ook voor de lol
Ongetwijfeld zullen er steeds meer producten komen die via Alexa of andere ‘personal digital assistants’ kunnen worden bediend. Deze apps kunnen zelfs zorgen voor vertier: “Alexa, zet een symfonie van Mozart op” of “Alexa, speel The Beauty and the Beast af”.
Aan marketeers de taak om hun ‘smart products’ optimaal te leren kennen om zo babyboomers en senioren goed te kunnen informeren en inspireren.

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: