20 apr 2017

Babyboomers bereiden hun reis online voor

Een frappante uitkomst van onderzoek: babyboomers die op zoek zijn naar reisinformatie en -ideeën, gebruiken daarvoor steeds minder vaak reisreportages en advertenties in print. Ze gaan het internet op en verlaten zich op adviezen van leeftijdgenoten.

Het is voor reisbureaus en hotels nog steeds vaste prik om babyboomers te benaderen via bijlages van en advertenties in kranten en tijdschriften met reisaanbiedingen en informatie over bestemmingen. Nu blijkt echter uit Australisch onderzoek dat die doelgroep liever online informatie en inspiratie opdoet. En wat vooral veel gewicht in de schaal legt, zijn de meningen en ervaringen van anderen, vooral van leeftijdgenoten. Wat babyboomers weten over hun potentiële nieuwe reisbestemming hebben ze mondeling of via sociale media gehoord, vooral Facebook – de zogenoemde mond-tot-mondreclame dus.

Persoonlijk advies belangrijk
In het onderzoek zijn de voorkeuren van 6000 volwassenen gepeild, waarvan 70 procent  tussen de 50 en 70 jaar was. Maar liefst driekwart gaf te kennen dat ze online beginnen met het plannen van een vakantie. Slechts 9 procent raadpleegt een reisbureau en een piepklein percentage van 3,5 procent maakt nog gebruik van drukwerk.
Wat de doorslag geeft in het kiezen van een bestemming en een reispakket is voor 40 procent van de ondervraagden het advies van iemand die ze persoonlijk kennen. Dat kan een familielid, buurman of buurvrouw zijn, een vriend of een collega – bekenden met wie ze persoonlijk contact hebben of wiens ervaring ze op Facebook zien staan. Reisreportages in een krant of blad betekenen voor minder dan 5 procent van de ondervraagden iets, advertenties geven voor 12 procent de doorslag en online recensies hebben bij 27 procent succes.

 Omgekeerde wereld
“Het is de wereld op zijn kop”, aldus Kaye Fallick, uitgeefster van babyboomersite YourLifeChoices. “Reportages waren vroeger goud waard, geeft ze aan, op de voet gevolgd door drukwerkadvertenties. Nu, zegt Fallick, is mond-tot-mondreclame het beste, dan reisrecensies, dan advertenties en reportages komen op de allerlaatste plaats.”
Fallick voegt hieraan toe dat het onderzoek duidelijk laat zien dat het merendeel van de babyboomers helemaal thuis is in digitale media. Hierbij komt ook nog eens de bevinding dat veel babyboomers de indruk hebben dat reisbureaus vaak niet weten van wat nu belangrijk voor hen is als ze op reis zijn. Babyboomers geven aan dat ze vooral van reizen met een personal touch houden.

Influencer-marketing
Voor marketeers is het nu zaak om tevreden klanten ertoe te brengen om hun ervaring vol enthousiasme te delen met hun  vrienden, familie en bekenden – mondeling of via posts op Facebook en elders. Ook zijn online recensies van reisbestemmingen belangrijk. Er kan in ieder geval bespaard worden op traditionele drukwerkadvertenties.
Wat ook een goede formule kan zijn, is het tot grote hoogte stuwen van een zogenoemde influencer op sociale media. Een bekende Nederlander bijvoorbeeld, of iemand met aanzien en verstand van zaken als het gaat om reizen, die met zijn informatie en inspiratie een brede kring kan bereiken: mond-tot-mondreclame met versterking!

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: