03 mei 2017

Babyboomers zijn een prachtige doelgroep voor hightechproducenten

Wat hightech betreft zijn de millennials grotendeels verzadigd. Maar de babyboomer als hightechconsument is nog een grotendeels onontgonnen doelgroep. En… deze generatie is er klaar voor!

Babyboomers zijn momenteel aan het ontdekken dat hightechproducten hun leven enorm kunnen vergemakkelijken. Het is ook nog eens zo dat babyboomers meer aan hightech spenderen dan jongere generaties. Logisch natuurlijk, want de 55-plusser zit in het algemeen nu eenmaal goed in de slappe was. De komende tien jaar zijn babyboomers voor marketeers in de hightechindustrie dus een ideale doelgroep, en speciaal op het gebied van:

Techniek voor in en rond het huis
De meeste babyboomers zijn verknocht aan hun huis en willen zo lang mogelijk op die stek blijven wonen. Om thuis oud te kunnen worden, zijn bepaalde technische aanpassingen noodzakelijk. In de VS heet dat ‘aging-in-place’ en dat is daar al een ingeburgerd concept. Een goed voorbeeld is de installatie van trapliften, een ideale uitkomst zodra traplopen wat moeizamer gaat. Met de huidige techniek is van alles mogelijk – liften kunnen ook een hoek omdraaien en er is een model voor praktisch iedere woning. Daarnaast kunnen verlichting en verwarming worden geautomatiseerd met behulp van slimme gloeilampen en thermostaten die zijn verbonden met internet. Dergelijke nieuwe techniek kan ook nog eens makkelijk worden bediend via een persoonlijke, spraakgestuurde digitale assistent, zoals Amazons Alexa.

Reis-apps
In de VS geven babyboomers jaarlijks maar liefst 120 miljard dollar aan vakanties en tripjes uit. Omdat ze tijd en geld hebben, is deze 55-plusgeneratie de meest reislustige generatie ooit! Apps, zoals Googles reis-apps, zorgen – via smartphone, tablet of computer – voor een bijzonder makkelijke manier om informatie op te zoeken over bestemmingen, een uniek reismenu samen te stellen en reserveringen te doen.

Gezondheidstools
Vergeleken met oudere generaties zijn babyboomers zich meer bewust van het belang van een goede gezondheid; een vereiste voor hun superactieve levensstijl. Babyboomers gaan vaker naar de dokter en volgen medische adviezen trouw op.
Armbandjes die de bloeddruk en de hartslag meten, zijn goede voorbeelden van de rol van hightech in dit segment. Veel babyboomers hebben ook nog de zorg voor hun ouders en kunnen tegenwoordig vertrouwen op mobiele apparatuur die helpt om op afstand een oogje op moeder en/of vader te houden. Er is een gat in de markt voor aanbieders die dat soort vernuft aan de man brengen, de bijbehorende ondersteunende online diensten en voor bedrijven die gediplomeerd verzorgend personeel kunnen leveren.

Fitheidsrage
Gezondheid is natuurlijk ook afhankelijk van een goede conditie. De meeste babyboomers blijven langer fit, maar omdat ook zíj ouder worden, zit er groei in de hightechbranche op dit gebied. Zo worden stappentellers, conditiemeters en elektrische fietsen steeds populairder.

Huisdieren op-en-top verzorgd
De kinderen zijn het huis uit en dus worden huisdieren heel belangrijk voor babyboomers, vooral voor de alleenstaanden onder hen. Honden, katten en andere huisdieren worden dan ook enorm verwend met allerlei lekkers en krijgen een op-en-top verzorging. Hightechproducten maken het hebben en in de gaten houden van een huisdier makkelijker. Zo is er apparatuur dat het dier om de nek kan dragen en dat via gps een weggelopen hond of te ver afgedwaalde kat kan terugvinden. Voor babyboomers die niet meer zo snel ter been zijn, is zoiets ideaal.

Zonder de jeugd uit het oog te verliezen, doen hightechmarketeers er goed aan om babyboomers én hun wensen en behoeften eens goed onder de loep te nemen.

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: