22 mei 2017

Babyboomers zijn ‘big spenders’. Ook online!

Digitale marketing richt zich vooral op jongeren, maar de 50-plusser van vandaag de dag is ook goed thuis in de digitale wereld. Marketeers kunnen de babyboomerdoelgroep dan ook prima digitaal benaderen.

Babyboomers weten online hun weg steeds sneller en beter te vinden. In de VS geven babyboomers inmiddels per onlinetransactie meer uit dan welke generatie ook – logisch misschien, want zij hebben ook het meeste te besteden. Wie deze ‘big spenders’ wil bereiken, zal ze digitaal op hun wenken moeten bedienen. Dat kan onder meer als volgt…

Google-rankingfactoren
Wanneer babyboomers van plan zijn iets te kopen, zoeken ze veelal van tevoren online naar informatie – via zoekmachines zoals Google, maar ook via websites van het merk of bedrijf in kwestie. Marketeers moeten ervoor zorgen dat ze de juiste zoekwoorden gebruiken, zodat hun landingspagina’s bij een zoekactie een hogere Google-ranking krijgen. Niet alleen de juiste keywords, ook recensies van producten of diensten hebben invloed op de ranking. Als bedrijf heb je dus een website nodig die klanten de mogelijkheid biedt om een recensie te kunnen plaatsen. Babyboomers zijn sowieso gevoelig voor wat hun leeftijdgenoten te melden hebben. Plaatselijke winkeliers kunnen via lokaal gerichte keywords en recensies ook effectief reclamemaken.

Sociale media
De meeste babyboomers zijn vooral actief op Facebook. In de VS  brengt de 50-plusser daar gemiddeld een paar uur per week door. Wie deze doelgroep wil bereiken, móet dus wel op Facebook adverteren. Naast Google is YouTube een enorme populaire zoekmachine. Babyboomers houden vooral van informatieve, niet al te lange filmpjes, zoals doe-het-zelf-demonstratievideo’s.

E-mailmarketing
Babyboomers gebruiken hun smartphones volop voor het checken van sms’jes, appjes en e-mail. Het zijn ideale kanalen om de klant een kortingsbon aan te bieden. En kortingen hebben een magisch effect op babyboomers; ze zijn er dol op. Er zijn wel wat vereisten: marketeers doen er goed aan om babyboomers niet op te hitsen met boodschappen zoals ‘Dit aanbod is alleen geldig tot ….’. Dat werkt wel bij jongere doelgroepen, maar de 50-plusser voelt zich al gauw opgejaagd en haakt dan makkelijk af. E-mail is ook een ideaal middel om klanten die al eens iets hebben gekocht leesvoer, zoals blogs of e-books, aan te bieden.

Hashtags????
Babyboomers spenderen meer tijd aan het opnemen van informatie dan welke generatie dan ook. Hoe meer ze over een product of dienst kunnen lezen hoe beter. Maar het is wel belangrijk om moderne uitdrukkingen die jongeren heel gewoon vinden, zoals hashtags of chillen, te vermijden.
Marketeers die de tijd nemen om de digitale wensen en gewoontes van babyboomers beter te begrijpen, kunnen letterlijk en figuurlijk enorme winst boeken. Het imago van 50-plussers van ‘digitaal niet bij de tijd’ moet worden begraven!

 

 

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: