24 mei 2017

Kunnen babyboomers je boodschap wel lezen?

Reclamecampagnes worden vaak door jonge mensen gemaakt. Die hebben er soms geen erg in dat het gezichtsvermogen van mensen met de jaren vermindert. Maar een reclametekst die niet leesbaar is, mist zijn doel. Wat zijn de eisen waaraan teksten voor plussers moeten voldoen?

Of het nu printadvertenties of online teksten betreft, jonge grafische ontwerpers moeten rekening houden met de beperkingen van senioren. De grootte en het soort lettertype, de lengte van alinea’s en de breedte van marges hebben namelijk een enorm effect op de leesbaarheid van teksten. Een boodschap kan natuurlijk alleen effectief zijn als hij goed wordt begrepen en daardoor letterlijk en figuurlijk bij een potentiële klant kan worden ingeprent.

Met behulp van de volgende informatie kunnen vormgevers de leesbaarheid van reclameteksten voor 50-plussers vergroten en daarmee ook de impact ervan:

  • Oudere ogen zijn gevoelig voor licht dat te schel is – maar te donker is ook niet goed.
  • Ooglenzen worden worden met de leeftijd stijver, minder flexibel, en ze vertroebelen en vergelen. Dit heeft als gevolg dat focussen moeilijker wordt.
  • De vergeling van de ooglens gaat gepaard met een verandering in de waarneming van kleuren. Wit krijgt een geel tintje; blauw is moeilijker te zien en kan een beetje groen lijken; onderscheid tussen blauw en groen vermindert, en donkerblauw gaat er bijna zwart uit zien.
  • Sowieso wordt het onderscheiden van kleuren moeilijker voor ouderen; het waarnemen van contrast vermindert ook.
  • De nadruk moet worden gelegd op het creëren van zo scherp mogelijke contrasten. Zwart op wit is het beste; lichtgekleurde letters op een donkere achtergrond zijn uit den boze.
  • Voor babyboomers en senioren is het gebruik van heldere, stralende kleuren – zoals rood en oranje – aan te raden; donkere tinten kunnen het beste worden vermeden.
  • De grootte van het lettertype, ofwel het corps, moet minimaal 16 tot 18 punten bedragen.
  • Het gebruik van uitsluitend hoofdletters maakt het lezen voor oudereen moeilijker.
  • Cursief schrift is ook een stuk moeilijker te lezen voor 50-plussers.
  • Ook is het beter om spaarzaam te zijn met het gebruik van verschillende lettertypes op één pagina – dat verstoort het leesproces voor senioren.
  • Het presenteren van een beperkt aantal duidelijke boodschappen in korte regels, omringd door zoveel mogelijk witruimte, werkt het best.
  • Als het gaat om woordkeus, doen concrete beschrijvingen het beter dan abstracte termen; dit geldt ook voor het gebruik van afbeeldingen.

Jonge ontwerpers, met hun nog onaangetaste gezichtsvermogen, hebben de neiging om creatief te werk te gaan op een manier die ze zelf het mooist, effectiefst en indrukwekkendst vinden. Maar om oudere consumenten te bereiken en goed te bedienen, moet die koers worden aangepast – en daar is ook creativiteit voor nodig!

 

 

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: