07 jun 2017

Babyboomers zijn kampioen facebooken

De cijfers liegen er niet om: in de VS is 72 procent van de Facebook-gebruikers tussen de 50 en 64 jaar. In Nederland maakt zo’n 70 procent van alle 50-plussers gebruik van dit sociale netwerk. Voor babyboomermarketeers biedt Facebook dan ook grote mogelijkheden.

Uit onderzoek van Pew Research Center in de VS blijkt dat babyboomers op Facebook behoorlijk actief zijn; zo delen ze berichten van anderen meer dan welke generatie ook (+19 procent). Babyboomers zijn sowieso online actiever dan jongeren: een kwart van hen is op z’n minst 20 uur per week online bezig. Ze houden vooral van nieuws en andere concrete informatie (wel twee keer zoveel dan millennials). Dus de juiste inhoud is goud waard.

Food, baby’s en dieren
Behalve nieuws en actualiteiten, zijn artikelen over gezondheid, amusement en eten & drinken bij babyboomers heel populair. En, nogmaals, de 50-plusser deelt wat hij of zij goed vindt op Facebook – vooral vrouwen doen dat; meer dan een kwart deelt geregeld berichten. Foto’s van lekkere hapjes en videootjes van baby’s of dieren scoren het hoogst wat doorgeven betreft.

Filmpjes: kort scoort beter
Video is trouwens het populairst onder babyboomers, van wie meer dan een kwart regelmatig naar filmpjes kijkt op Facebook. Van deze doelgroep geeft 70 procent de voorkeur aan video’s korter dan 5 minuten; een derde geeft te kennen dat video’s niet langer dan 3 minuten moeten zijn. Hoe korter hoe beter. Meer dan 80 procent van de video’s op Facebook duren tussen de 30 en 90 seconden. Opmerkelijk genoeg trekken video’s van 30 tot 60 seconden de meeste kijkers, terwijl de clips tussen de 60 en 90 seconden het vaakst naar anderen worden doorgestuurd.

Liever koopjes
Als het gaat om het ‘volgen’ van merken op Facebook zijn millennials (bijna 60 procent) iets welwillender dan babyboomers (55 procent). Oudere volwassenen zijn in dit proces vooral op jacht naar koopjes en bijzondere aanbiedingen, terwijl jongere Facebook-gebruikers zich meer richten op het amusement en de informatie die door de merken worden gepresenteerd. Maar het is wel zo dat babyboomers in vergelijking met andere generaties 58 procent meer geneigd zijn om een site van een merk te bezoeken naar aanleiding van een Facebook-post.

Zo kom je op hun tijdlijn
Kortom, voor zowel uitgevers als marketeers geldt dat Facebook een ideaal platform is om de babyboomconsument te strikken – vooral als het producten of inhoud betreft die te maken hebben met nieuws, gezondheid en amusement. De helft van de babyboomers op Facebook zoekt in deze categorieën naar ‘nuttige content’. Dat is de manier om op de Facebook-tijdlijn van babyboomers terecht te komen. En dan is video – kort maar krachtig – het beste medium.

 

 

 

 

 

 

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: