20 jun 2017

Door krachttraining leven babyboomers langer

Krachttraining biedt 50-plussers enorme gezondheidsvoordelen, zo blijkt uit een unieke studie. Met deze wetenschap kunnen sportscholen en personal trainers hun marketingboodschap enorm versterken.

Wie denkt aan krachttraining, denkt misschien meteen ook aan supersterke, overdreven gespierde kerels, die door de gemiddelde mens eigenlijk alleen maar worden uitgelachen. Ook lijkt het trainen van de spieren meer iets voor Olympische sporters of andere superatleten. Maar voor babyboomers? Jawel, want regelmatige krachttraining is enorm goed is voor de gezondheid van 50-plussers. Het zorgt voor minder hartaanvallen en verkleint de kans op kanker. Dat blijkt uit onderzoek.

Betere botdichtheid en meer
Door de onderzoekers werd de gezondheid van dertigduizend 65-plussers over een periode van 15 jaar in kaart gebracht. Degenen die twee keer per week aan beweging én krachttraining deden, hadden 41 procent minder risico op een hartziekte en 19 procent minder kans om te overlijden aan kanker. Krachttraining biedt daarnaast nog allerlei andere voordelen voor plussers, aldus Tim Caso, auteur van Weight Training for Older Guys: het bouwt spieren op, zorgt voor een betere botdichtheid, versnelt de stofwisseling en zorgt voor een efficiëntere verbranding van vetten.

Gericht trainen
Douglas Schrift, oprichter van ElderGym.com, geeft vrouwen het advies om met gewichten van een kilo te beginnen; voor mannen is 2,5 kilo het aangewezen startgewicht. Daarbij moedigt hij ook het gebruik aan van allerhande weerstandsapparatuur op de sportschool. Schrift adviseert babyboomers om zich vooral te richten op het trainen van de spiergroepen die je in het dagelijks leven nodig hebt  – zoals het opbouwen van sterke beenspieren voor mensen die vaak trappen moeten lopen, en de focus op armen en schouders voor mensen die vaak moeten tillen (bijvoorbeeld omdat ze hun spullen in hoge kasten hebben opgeborgen). Beginnelingen kunnen het beste met een trainer te werken, zeker in de beginfase, luidt het advies van Caso. Hij waarschuwt – en hij spreekt uit ervaring – dat “als je niet voorzichtig omgaat met gewichten je je lelijk kunt bleseren.”

Zwemmen is ook krachttraining
Krachttraining hoeft niet per se in een fitnesscentrum plaats te vinden. Wandelen met gewichten rond de enkels is ook krachttraining. Voor wie geen zin heeft in trainen met gewichten, is zwemmen een ideale vorm van krachttraining. Water is compacter dan lucht, dus kun je zwemmen zien als weerstandstraining – je gebruikt praktisch iedere spier van het lichaam.

Mannen versus vrouwen
Waar mannen behoorlijk zichtbaar sterker kunnen worden dankzij krachttraining, hoeven vrouwen niet bang te zijn dat ze er overdreven gespierd uit zullen gaan zien, zegt Caso. Want vrouwen missen de testosteron die bij mannen voor de spierballen zorgen. Als vrouwen minder oestrogeen gaan aanmaken in de overgang, maakt dat hun botten honingraatachtig en dunner, maar door krachtraining worden ze wel weer sterker.

Voor babyboomers en gezonde senioren is krachttraining geen luxe of stoerdoenerij – het is een essentieel onderdeel  van een gezonde en actieve levensstijl. Voor sportmarketeers die zich op babyboomers richten is dit krachtige taal!

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: