29 jun 2017

Dé manier om de vrouwelijke babyboomer te benaderen

In 2007 publiceerde marketeer Marti Barletta ‘Marketing to Prime Time Women’. Wat Barletta toen schreef, is nog steeds van toepassing op vrouwen van tussen de 50 en 70. Een samenvatting kan daarom geen kwaad.

Van ‘respect’ naar ‘begrip’
Het gaat een vrouwelijke klant niet zozeer om respect – een man verwacht en eist dat meestal wel . Een vrouw wil begrepen worden en verwacht van de marketeer een oprechte reactie op haar vragen en behoeften.

Beter echt dan ideaal
Vrouwen willen zichzelf herkennen in een advertentie of campagne. Ze moeten zich kunnen identificeren met echte mensen, reële situaties en levensecht gebruik van een product. Uit het taalgebruik moet blijken dat de consument én haar wensen werkelijk worden begrepen.

Vrouwen zoals zij
Babyboomers zien het liefst gewone mensen in een advertentie, geen superjonge en beeldschone mensen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste vrouwen zouden willen dat reclamebureaus eindelijk gaan beseffen dat ze niet eeuwig jong willen blijven.

Kies je woordvoerd(st)er met beleid
Hier geldt ook: kies iemand die er gewoon uitziet, iemand die sympathie uitstraalt – niet iemand die elitair overkomt door een bepaalde manier van praten, of iemand die heel knap is en daardoor onaantastbaarheid uitstraalt.

Een nieuwe definitie van beauty
De vrouwen van vandaag willen af van de rigide definitie van wat mooi is.

Vriendinnen!
Uit onderzoek blijkt laat ook dat vrouwen graag advertenties zien waarin vrouwen – vriendinnen, zussen, moeders en dochters – samen dingen doen. Een campagne kan er op zo’n manier uitspringen door het hart en niet alleen het verstand van de klant aan te spreken. Een glimlach veroveren is voor een marketeer heel veel waard!

Op 1: mensen met authentieke boodschappen
Reclameuitingen en campagnes moeten allereerst mensen laten zien, mensen die iets te vertellen hebben over hun ervaringen met een product of dienst – die verwoorden hoe een bepaald product het leven aangenamer kan maken. Deze formule is vooral belangrijk als er uiterlijk en functioneel maar weinig verschil is met concurrerende producten. Iets authentieks moet de doorslag geven.

Liefdadigheid
Meer dan bij mannen het geval is, is een vrouw gevoelig voor de behoeftes van een ander. Ze geeft dan ook de voorkeur aan merken die een deel van hun winst aan het goede doel geven.

Saamhorigheid versus haantje de voorste
Een campagne scoort het best als het de consument een gevoel geeft van ‘hier hoor ik bij’; ‘bij deze mensen voel ik me op m’n gemak’. Dit werkt veel beter dan de klant het gevoel geven dat ze een bepaald niveau zou moeten bereiken om iets te betekenen.

Het echte leven
Wil een reclamecampagne bij vrouwen succes hebben, dan moet je niet alleen de kwaliteiten van een product of service opsommen. Het is cruciaal dat een product wordt gesitueerd in de leefwereld van de klant, op een manier die bij haar leefstijl past en met een bepaalde gevoelswaarde. Realisme is de troefkaart, zodat de klant kan zien: zo ben ik ook!

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: