07 jul 2017

Babyboomers kiezen voor voordelige online reisdeals

Haalt een BN’er die een vakantiebestemming aanbeveelt de consument over tot het boeken van een reis? Nee, aanbiedingen en kortingen leggen het meeste gewicht in de schaal. Dat blijkt uit Europees onderzoek. En het geldt voor zowel babyboomers als andere generaties.

Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat het inzetten van beroemdheden veel minder effect heeft dan marketeers veronderstellen. Voor slechts 3 procent van de babyboomers geeft zo’n aanbeveling de doorslag, terwijl een forse korting of een supervoordelig reispakket voor 55 procent van de babyboomers dé aanleiding is om een reis te boeken.

Ook belangrijk: foto’s en aanbevelingen van vrienden
Amateurfoto’s of professionele foto’s van reisbestemmingen zijn van invloed op 42 procent van de babyboomers; en voor 34 procent van alle leeftijden zijn blogs en artikelen van belang bij het zoeken naar een vakantieoord. Video’s van vrienden of experts zijn bij 31 procent van invloed. Slechts bij 19 procent van alle reizigers in spé was het zoeken via een hashtag (zoals #Parijs) een succes. Wat de horeca zal tegenvallen, is dat loyaliteitsprogramma’s van bijvoorbeeld hotels door nog geen 20 procent van de babyboomers van belang wordt geacht. De enige invloed die nog sterker is dan aanbiedingen en kortingen zijn mondelinge aanbevelingen van vrienden en bekenden. Meer dan 60 procent van alle reizigers gaf te kennen daar gevoelig voor te zijn.

Computer en laptop meest gebruikt
De studie geeft ook een interessant beeld van het gebruik van smartphones versus laptops en desktopcomputers, zowel bij het op zoek gaan naar bestemmingen als bij het uiteindelijke boeken en betalen. Hoewel babyboomers steeds meer gewend en gehecht raken aan hun smartphones, geeft deze doelgroep nog volop de voorkeur aan de ‘ouderwetse’ computer of laptop bij alle drie de facetten van het proces: inspiratie opdoen, bestemmingen bekijken en een reis boeken. Vooral visueel heeft een desktopcomputer of laptop natuurlijk het voordeel van een groter formaat en dat zorgt – vooral bij 50-plussers – dat foto’s en video’s meer impact hebben.

Stimulerende pushberichten
Het is niet zo dat babyboomers niet kunnen omgaan met hun smartphones; zijn ze eenmaal op reis, dan gebruikt meer dan helft hun smartphone. Voor marketeers is het zaak voordeel te halen uit dit smartphonegebruik door deze doelgroep met ‘push notifications’ en sms’jes alvast warm te maken voor eventuele volgende bestemmingen waar ze – met korting natuurlijk – de volgende keer heen kunnen gaan.

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: