10 jul 2017

Babyboomers maken korte metten met vooroordeel over 60-plussers

Met hun positieve levenshouding, tomeloze energie en vaak volle beurs laten babyboomers zien dat 60 worden niet betekent dat het tijd is om het rustiger aan te gaan doen. Marketeers kunnen deze nieuwe lichting plussers van dienst zijn met grensverleggende diensten en producten.

“Babyboomers blijven dynamische en machtige consumenten, ook al zijn ze de 60 gepasseerd.” Dat schrijft Mark Bradbury, marketingspecialist van de Amerikaanse ouderenbond AARP. Ze zijn dan misschien niet jong meer, maar hun jeugdige energie zorgt ervoor dat ze blijven azen op nieuwe en verbeterde producten en diensten, die hen in staat stellen om hun actieve, volle levens te blijven leiden – op een manier overigens waarvan voorgaande generaties alleen maar konden dromen.

Bradbury geeft 5 redenen waarom marketeers zich op 60-plussers moeten gaan en blijven richten:

1. Ze vormen een groot en groeiend marktaandeel
Net zoals in andere ontwikkelde landen vormen Amerikanen van 60 tot 96 jaar de snelst groeiende leeftijdsgroep. Deze doelgroep blijft zeker nog een jaar of tien groeien, terwijl in diezelfde periode het aantal twintigers zal afnemen.

2. Ze hebben veel geld te besteden
Veel 60-plussers werken nog fulltime en verdienen goed. Ze hebben sowieso behoorlijk meer koopkracht dan consumenten van in de 20, 30 en 40. Deze lichting babyboomers wil een deel van hun geld besteden aan ervaringen die ze kan delen met hun kinderen en kleinkinderen – aan familiereizen bijvoorbeeld.

3. Ze doen het niet kalmer aan
Deze doelgroep heeft veel zelfvertrouwen en wil nieuwe dingen leren en doen. De 60-plusser van nu weet veel van gezonde voeding, blijft op de hoogte van medische ontwikkelingen en ze blijft fit. Veel babyboomers zijn lid van een sportschool of willen lid worden: in vergelijking met de vorige generatie 60-plussers is dat zelfs 232 procent vaker het geval.

4. Ze zijn dol op hightech
Online zijn 60-plussers enorm actief en het merendeel heeft een smartphone. Ze lopen ook voorop als het gaat om hightech-pparatuur die het leven thuis makkelijker en veiliger maakt. Verder zijn ze gek op draagbare apparatuur waarmee ze hun gezondheid in de gaten kunnen houden. De wensen en eisen van deze doelgroep zorgen ervoor dat er nieuwe producten en diensten op de markt komen waarvan straks ook de jongere generaties profijt zullen hebben.

5. Ze spelen een grote rol in het leven van hun volwassen kinderen
Vaak wonen ouders en kinderen onder één dak of helpen 60-plussers hun kinderen financieel; zo betalen ze mee aan medische kosten, autokosten en het onderwijs van hun kleinkinderen. Ze hebben hierdoor een enorme invloed – als ze al niet de uiteindelijke beslissing nemen – op welke producten van welke merken hun kinderen aanschaffen.

“Voor merken en hun marketeers is het zaak om zich te richten op 60-plussers die voortvarend bezig zijn een verandering teweeg te brengen in wat het inhoudt om de 60 gepasseerd te zijn”, zegt Bradbury. “Sta ze bij met innovatie en inspiratie!”

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: