22 aug 2017

Silicon Valley Boomer Venture Summit: hightech voor 50-plussers is booming

Tot voor kort werden apps en hightech-producten vrijwel exclusief ontwikkeld voor millennials. Maar er is een grote verandering gaande: investeerders op dit gebied willen nu babyboomers en senioren optimaal gaan bedienen.

Een teken des tijds: de jaarlijkse Silicon Valley Boomer Venture Summit (een marketingconferentie waar investeerders, ondernemers en onderzoekers samenkomen met startups die meedoen aan een competitie voor de beste nieuwe producten en diensten voor de 50-plus markt) was dit jaar voor het eerst in 14 jaar uitverkocht. Geen wonder, want die markt staat open voor innovatie en producten die het leven op oudere leeftijd makkelijker en comfortabeler maken. In de VS geven babyboomers en senioren jaarlijks 5 biljoen dollar uit, meer dan helft van wat alle consumenten samen spenderen. Bovendien: 50-plussers vormen inmiddels meer dan een derde van de Amerikaanse bevolking.

Een nieuwe economie voor ouderen
De ‘longevity’ of ‘lang leven’ economie is goed op gang aan het komen, en dat is wereldwijd het geval, zegt Mary Furlong, organisator van de Boomer Venture Summit. Ze vertelt dat de jury, die bestaat uit investeerders en managers van grote bedrijven als Toyota, General Electric en Pfizer, vooral veel te zien kreeg op het gebied van mobiele apps en allerhande diensten die het thuis ouder worden mogelijk maken of het leven in verzorgingshuizen prettiger. Ook zal Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) een steeds grotere rol gaan spelen in hightech voor ouderen. Bijvoorbeeld om valpartijen te voorspellen en te voorkomen.

Succesverhalen
De afgelopen jaren heeft de Summit een aantal startups opgeleverd die het enorm goed doen. Zoals PetPlan, die een verzekering voor huisdieren aanbiedt en nu al een omzet heeft van 100 miljoen dollar per jaar. PuraCath, een medisch instrument dat infecties bij nierdialyse voorkomt, is ook een succes geworden. Dit jaar kreeg BaroStitch een prijs van 10.000 dollar. BaroStitch is medische apparatuur – ontwikkeld aan Stanford University – die slagaderen helpt repareren na een hartoperatie. Ook goed scoorde Geneticure, een bedrijf dat artsen ondersteunt bij de behandeling van chronische ziekten door de medicatie te personaliseren op basis van de genetische gegevens van de patiënt.
Ongetwijfeld zal het aantal (hightech-) producten op medisch gebied enorm groeien nu de babyboomers massaal de 70 aan het passeren zijn. Gaandeweg worden 50-plussers zich er steeds meer van bewust dat technologie een steeds grotere rol kan en moet gaan spelen als het gaat om hun (medische) verzorging. Artsen moeten zich aanpassen en nieuwe methodes gaan proberen.

Kijk: zonder handen!
Een aardig voorbeeld van innovatie dit jaar was Quikiks, de maker van schoenen die je makkelijk aan en uit kan doen zonder de handen te gebruiken – ideaal dus voor mensen die niet zo makkelijker meer kunnen bukken of die stijve of pijnlijke vingers hebben. De uitvinder kreeg interessant advies van een investeerder die benadrukte dat plussers vandaag de dag geen producten meer willen met een ‘oude’ uitstraling; babyboomers en senioren willen er net zo stijlvol uitzien als jongere consumenten. Dus kreeg uitvinder Steve Kaufman te horen: “Je hebt een schoenontwerper uit Milaan nodig, want je wil niet bekend komen te staan als het schoenenmerk voor oude mensen.” Kaufman antwoordde dat hij zodra hij een investering binnenhaalt, op het vliegtuig naar Milaan zal stappen!

 

 

 

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: