06 sep 2017

Smartphonegebruik onder babyboomers blijft groeien

50- tot 65-jarigen schaffen steeds vaker een smartphone aan en gaan er steeds handiger mee om. 70-plussers daarentegen zijn minder enthousiast en hebben minder vertrouwen in hun eigen kunnen. Marketeers kunnen hen op allerlei fronten van dienst zijn.

In het Verenigd Koninkrijk werden ruim 1500 mensen van 50-plus geïnterviewd. Daaruit blijkt dat 63 procent van 50- tot 65-jaringen vertrouwen heeft in het gebruik van smartphones en bijna de helft van deze groep koopt zeker iedere twee jaar een nieuw model. Boven de 70 verandert het plaatje. Bijna twee derde van de 70-plussers vindt het gebruik van een smartphone verwarrend en een vijfde bekent dat ze alleen een smartphone heeft omdat ze vindt dat dat moet – niet omdat ze dat graag wil of de praktische waarde ervan inziet.

Niet merkentrouw
Dagelijks gebruik is het hoogst bij mensen tussen de 50 en 65 jaar; ongeveer de helft van deze groep is dagelijks met de smartphone bezig. Tussen de 71 en 75 jaar doet slechts 33 procent dat. Van de 75-plussers gebruikt slechts 25 procent elke dag hun telefoon.
Consumenten van 50 tot 55 jaar gaan met het meeste vertrouwen de winkel in en kiezen meestal de nieuwste modellen. Hoe de smartphone te bedienen, ontdekken ze zelf – zelden worden kinderen of collega’s om hulp gevraagd. Smartphonegebruikers van 50 tot 65 jaar voelen zich trouwens al gauw beledigd als er wordt getwijfeld aan hun hightech kennis. Mensen die ouder zijn dan 70 kiezen het meest simpele model, en vaak ook het goedkoopste. Voor alle leeftijden geldt dat deze consumenten niet trouw zijn aan een bepaald merk, maar makkelijk switchen van het ene naar het andere.

Een uitgebreide demonstratie
50-plussers gebruiken hun smartphone vooral om berichten te versturen (81 procent). Telefoneren en fotograferen komt op de tweede plaats. 35 procent gebruikt de telefoon om het weerbericht te raadplegen en slechts 28 procent gebruikt de smartphone voor een bezoek aan sociale media.

Voor marketeers is het wellicht een idee om winkelpersoneel in de arm te nemen die de tijd neemt om oudere consumenten de voordelen uit te leggen van de meer geavanceerde modellen. Je moet de klant zogezegd even over een drempel heen helpen. In de VS biedt elektronicaketen Best Buy zogenaamde Geek Squad-diensten aan: jonge mensen demonstreren de apparatuur aan klanten in de zaak. Een speciaal ‘garantieabonnement’ of een verzekering zorgt ervoor dat de apparatuur altijd kan worden teruggebracht voor onderhoud en reparatie.
Smartphones gaan een steeds grotere rol spelen in het leven van ouderen met bijvoorbeeld apps die informatie geven over de bloeddruk, de hartslag, het aantal gelopen passen, et cetera.

Smartphones voor iedereen
Ook belangrijk is dat plussers weten dat smartphones níet voor jongeren worden ontworpen. Andrew Cartledge, deskundige mobiele apparatuur bij Mobiles.co.uk (het bedrijf dat het onderzoek verrichtte) zegt daarover: “Fabrikanten van apparatuur richten zich niet op een bepaalde leeftijdsgroep. Smartphones en tablets zijn ontworpen met het oog op universeel gebruik en het makkelijk onder de knie te krijgen van dat gebruik, met lay-outs die voor zich spreken en een bedieningsgemak dat losstaat van iemands leeftijd. Het is de hoop dat dit besef oudere gebruikers het vertrouwen geeft om iets nieuws te proberen, zodat ze hun voordeel kunnen doen met alle functies van de nieuwste smartphonemodellen.”

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: