04 okt 2017

Babyboomers willen informatie en recensies

Babyboomerconsumenten doen online en offline veel onderzoek voor ze tot een aankoop overgaan. Vergeleken met millennials moeten ze van spontane getuigenissen op sociale media (user-generated content) niet veel hebben.

Babyboomers zijn niet lichtgelovig – slechts 36 procent heeft vertrouwen in user-generated content. Het merendeel stelt prijs op schriftelijke informatie over het product of de dienst zelf en is minder geïnteresseerd in reclame die bijvoorbeeld de status of de uitstraling van een bepaald product benadrukt. Die behoefte aan informatie geldt vooral voor complexe producten, zoals verzekeringen of financiële diensten, maar ook voor reispakketten, zegt Tony Tie, zoekmarketeer voor Expedia Canada, de vergelijkingssite voor vluchten en hotels.

Lezen op het web
Internet speelt een cruciale rol. In de VS vormen babyboomers bijna een derde van de 200 miljoen internetgebruikers. Maar waar de millennials vooral op sociale media actief zijn, verkiezen de 50-plussers vooral de nieuwssites en de magazineachtige sites. Hier vinden zij relevante reportages en recensies. Wederom geldt dus: schriftelijke informatie krijgt de voorkeur boven video en foto’s.

Recensies worden gelezen
Als het op reizen aankomt, verlaat de helft van de babyboomers zich op ervaringen van vrienden en familie – ofwel de mond-tot-mondaanbevelingen. Maar ongeveer 40 procent van deze doelgroep bezoekt ook op reizen gerichte websites en leest daar de recensies. Trefwoorden die de welgestelde babyboomer het meeste aanspreken, zijn: kwaliteit, luxe en veiligheid. Voor marketeers is het zaak om die thema’s door hun teksten heen te vlechten.

Zoekwoorden zijn belangrijk
Babyboomermarketeers doen er ook goed aan om op hun sites de juiste zoekwoorden te gebruiken, zodat een consument die online informatie zoekt, ook via lokale zoekmachines snel bij een bepaald bedrijf of onderwerp terechtkomt. De gevierde ‘social media influencers’ – waar de millennial zo dol op is – laten de 50-plusser veelal koud.

Online chatten
Een en ander wil echter niet zeggen dat sociale media geen goed instrument zijn voor babyboomermarketeers. Zoals bekend  is vooral Facebook populair onder 50-plussers. In de VS is van de 8,8 miljoen 65-plussers die op Facebook actief zijn, een dikke 15 procent maar liefst 11 uur per week aanwezig op het platform. En babyboomers doen niet onder voor jongere generaties als het gaat om Twitter en LinkedIn. Zij doen graag mee aan online chats over producten en diensten, maar touroperators hoeven niet te verwachten dat deze consumenten als ze eenmaal op reis zijn, nog reageren op vragen of suggesties – dat doen ze alleen thuis.

Overtuig ze van de waarde
Babyboomers zijn niet de makkelijkste klanten; ze eisen een bepaalde mate van respect en aandacht; ze willen graag op maat worden bediend. Daar staat tegenover dat ze bereid zijn veel geld uit te geven aan een product, dienst of reis waarvan de waarde op heldere en betrouwbare wijze wordt gecommuniceerd.

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: