24 okt 2017

Babyboomermarketeers: leer van Apple!

Apple introduceerde onlangs zijn nieuwe iPhone 8 en 10 en vierde het 10-jarig jubileum van de smartphone. Het bedrijf laat marketeers zien dat eenvoud een grote aantrekkingskracht heeft op babyboomers.

Apple heeft zich nooit specifiek gericht op babyboomers, maar toch blijkt uit onderzoek dat de iPhone, het besturingssysteem iOS en Apple-producten bij 50-plussers favoriet zijn. In de VS is het zelfs zo dat de iPhone steeds meer wordt geassocieerd met 50-plussers, terwijl jongeren steeds vaker de voorkeur geven aan de smartphones van Samsung.

Makkelijk en herkenbaar
De belangrijkste reden voor Apple’s populariteit: hun producten zijn makkelijk – intuïtief – te gebruiken. Dat is wat de 50-plusser zo aantrekkelijk vindt, ook al laten de nieuwe technische snufjes van de nieuwe modellen (zoals beveiliging door gezichtsherkenning) hem of haar koud. Verder vindt men het prettig dat Apple-producten perfect met elkaar zijn geïntegreerd: ze kunnen makkelijk met elkaar worden verbonden en met elkaar communiceren.
En elk Apple-apparaat – iPhone, iPad, desktop of laptop – heeft dezelfde, herkenbare manier van gebruik. Dat geldt ook voor Apples ‘smart home’-apparatuur, zoals Siri, de digitale assistent die op stembevel lichten kan dimmen of de temperatuur in huis kan aanpassen. Voor babyboomers en senioren is dergelijke apparatuur essentieel om langer thuis te kunnen blijven wonen.

Prima klantenservice
Ten slotte is – althans in de VS – Apples klantenservice ongeëvenaard; per telefoon of in de Apple Store word je geholpen als je een probleem ervaart. Voelt een klant zich eenmaal thuis bij Apple, dan stapt hij niet snel over naar een ander merk. De natuurlijke verbondenheid van Apple-producten en de eenvoud in gebruik vind je  bij andere hightechproducten, zoals die van Samsung of Dell, praktisch niet. Ook wat betreft de klantenservice doen veel merken het lang niet zo goed als Apple.

Pas de Apple-formule toe
Toch is de Apple-formule ook toe te passen in andere branches, schrijft marketing- en verkoopspecialist Jackie Stone. Haar advies: houd taal en beeld in marketingmateriaal eenvoudig en maak herhaaldelijk duidelijk hoe een product of dienst het leven van een babyboomer kan verrijken en vergemakkelijken. Zorg ervoor dat producten ook eenvoudig te gebruiken zijn, waarbij een eenvoudige, intuïtieve bediening voorop staat. Eenvoud – en dus het gemak – dient de mens en babyboomers in het bijzonder!

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: