24 okt 2017

Gezonde voedselproducten zijn gebaat bij duidelijke etiketten

Gezond, natuurlijk, vers en seizoensgebonden voedsel – het liefst biologisch – wordt steeds populairder. Men denkt al snel dat die trend de wensen van vooral jongeren weerspiegelt, maar experts zeggen dat het juist de babyboomers zijn die ‘gezond eten’ hoog in het vaandel hebben.

“De opgang van biologische, gezonde en verse voeding wordt gestuwd door de babyboomerconsument,” zei voedingsdeskundige Daniel Lohman op een vakbeurs in Las Vegas. Lohman legde daar uit dat babyboomers, in vergelijking met millennials, vaker lichamelijke klachten hebben, waardoor gezond eten voor hen steeds belangrijker wordt. Gezond eten belooft immers een langer, gezonder leven. “Babyboomers zorgen voor de groei in de belangrijkste categorieën van gezonde etenswaar, vers en verpakt. Bovendien heeft 4 van de 10 consumenten sowieso een of andere aandoening en voor deze mensen is gezond eten als een soort medicijn.”

Nalatenschap van de Sixties
Alan Rowman, specialist op het gebied van ethische etiketten, ziet ook een verband tussen de huidige gezond-eten-trend en het verleden van babyboomers. In dat verleden werd deze generatie nogal eens geconfronteerd met ongezonde en zelfs giftige stoffen in voeding. Dat  begon al in de jaren 60 toen de toen nog jonge babyboomers de strijd aangingen met mononatriumglutamaat (MSG of ve-tsin) in Chinese maaltijden. De oudere generaties, zegt Rowman, hebben een soort ingebakken wantrouwen jegens etiketten, chemische ingrediënten en grote corporaties. ‘Clean food’ mag dan nu een hype zijn, maar volgens Rowman is het diep gewortelde skepticisme van babyboomers en senioren ten opzichte van de voedselindustrie de basis van die trend .

Gat in de markt?
Rowman geeft aan dat de verkoop van biologische, natuurlijke, gezonde en seizoensgebonden producten in de VS, China, Duitsland, en het Verenigd Koninkrijk in 2020 maar liefst 112 miljard dollar zal bedragen. Wat in de VS bij zowel oud als jong in de smaak valt, zijn ‘gezonde gemaksproducten’ zoals yoghurts, hartige hapjes, sappen, kant-en-klaarmaaltijden, sausjes en specerijen.
Ook in Nederland kan er nog veel gewonnen worden op het gebied van gezonde voeding. Belangrijk daarbij zijn de etikketten, die kort maar krachtig duidelijk maken waarom een product goed is voor de gezondheid. Voor creatieve marketeers ligt hier een uitdaging én een prachtkans!

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: