06 nov 2017

Mobiele marketing bereikt steeds meer babyboomers

Vier jaar geleden had minder dan een kwart van de babyboomers in de VS een smartphone – nu is dat bijna 75 procent. Bovendien zijn deze consumenten bijna tweeëneenhalf uur per dag bezig met hun smartphones. Voor babyboomermarketeers ligt hier een enorme kans.

Dat babyboomers steeds makkelijker hun smartphones gebruiken, weten de grote telecommunicatiebedrijven al. Deze bedrijven zetten dan ook alles op alles om smartphones aan deze doelgroep te verkopen. Zo lanceerde T-Mobile onlangs een speciale aanbieding voor 50-plussers.
Dit zou voor alle bedrijven die babyboomers willen bereiken, hét teken moeten zijn om dat ook via mobiele marketing te gaan doen. Dit schrijft Peter Zeuschner, directeur digitale sales voor AARP media, de advertentietak van de Amerikaanse ouderenbond. Hij geeft vijf tips om babyboomers via mobiele marketing te benaderen:

1. Omnichannel-campagnes
Onderzoek laat zien dat babyboomers bekendstaan als de multichannel-generatie. Dat wil zeggen dat ze het op prijs stellen als ze via verscheidende platforms worden gewezen op interessante diensten en producten. 50-plussers gaan vaak met hun smartphone via het internet op onderzoek uit en schaffen een product vervolgens met hun desktopcomputer aan. Het is ook nog eens zo dat, in het geval van babyboomers, meer dan 7 procent van de mobiele activiteit leidt tot op zijn minst twee follow-up- of multichannel-acties.

2. Samenhangende boodschap
Marketeers moeten voor samenhang zorgen in ontwerp (lettertype, beeldmateriaal, kleurgebruik) én in de boodschappen die de wereld in worden verstuurd via de smartphone, desktopcomputer, tv en drukwerk.

3. Snel downloadbare ‘landing pages’ met telefoonnummer
Op de landingspagina moet de boodschap kort en krachtig zijn, in een goed leesbaar lettertype. Landingspagina’s moeten ook snel gedownload kunnen worden: binnen 4 seconden. Voor mobiele babyboomerconsumenten is het van groot belang dat er goed zichtbaar een telefoonnummer wordt gepresenteerd – het liefst een nummer dat met een simpele klik kan worden gedraaid.

4. Kortingen, kortingen en kortingen
Veel babyboomers mogen dan redelijk goed bij kas zijn, ze zijn ook altijd uit op koopjes. Ze maken dan ook steeds meer gebruik van kortingsbonnen die via de smartphone worden aangeboden. Push-notificaties ingesteld op de voorkeur of op voormalige aankopen van de klant zijn interessant.

5. Strategische communicatie
Het is belangrijk om babyboomers (en senioren) niet te vaak te belagen met mobiele boodschappen. Eén bericht per dag is voldoende. Stuur je meerdere berichten per dag, dan is de kans groot dat deze consumenten afhaken en bijvoorbeeld de push-functionaliteit uitzetten.

Het lijdt geen twijfel dat babyboomers rijp zijn voor mobiele campagnes. Het idée fixe bij jeugdige marketeers dat dit voor 50-plusser geen geschikt middel is (te modern of ingewikkeld) moet eens en voor altijd de wereld uit worden geholpen!

Joop Koopman

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: