29 nov 2017

Babyboomers niet meer automatisch klanten voor het leven

Er heerst in de advertentiewereld de overtuiging dat oudere consumenten gehecht zijn aan de merken die ze al jaren kopen. Dat beeld klopt echter niet! Zowel bekende als nieuwe merken moeten hun best doen om babyboomerklandizie binnen te (blijven) halen.

Recent onderzoek laat zien dat honderden alledaagse merken 20 procent of meer van hun babyboomerklanten hebben verloren de afgelopen jaren; consumenten die marketeers graag heel lang hadden gehouden. Wat daarbij een rol speelt, is het jagen op millennials ten koste van het marketingbudget bestemd voor op babyboomer gerichte campagnes.

We herhalen het nog maar eens: babyboomers hebben veel meer te besteden dan de jongere garde. In de VS zijn 50-plussers verantwoordelijk voor meer dan de helft van alle consumentenuitgaven en ze beheren 70 procent van al het geld in het land. Het is dus van groot belang dat bedrijven hard aan de weg timmeren om deze klant weer binnen te halen.

Steeds meer keuzes en gemak

Het verlies aan merkloyaliteit heeft een aantal oorzaken. Allereerst is er een overvloed aan keuzes en wordt de markt jaarlijks overspoeld door een snelgroeiend aantal producten. De dienstverlening is ook veranderd; er is Uber en Airbnb, met alle keuze van dien voor reizigers.

Thuiswinkelen speelt ook een grote rol; alles is zo’n beetje online verkrijgbaar, met Amazon voorop. Mede dankzij allerlei technische snufjes wordt dat online winkelen steeds leuker en makkelijker. En je hebt je producten ook steeds sneller in huis. Kleding kan virtueel dankzij augmented reality thuis worden gepast. Olay gebruikt kunstmatige intelligentie om klanten online op maat te bedienen. En de ouderwetse winkel wordt omgetoverd en krijgt bijvoorbeeld onbeheerde kassa’s.

Dynamiek

Er zijn meer en meer keuzes en het wordt steeds makkelijker iets te kopen. Babyboomerconsumenten hebben hiervan net zo goed als jongere generaties de smaak te pakken.

Daar komt ten slotte nog eens bij dat, dankzij sociale media en omdat meer dan 30 procent van de millennials nog bij zijn babyboomerouders thuis woont, ze steeds vaker ervaringen over producten met elkaar uitwisselen. Ook is er de belangrijke dynamiek tussen babyboomergrootouders en hun kleinkinderen.

Babyboomerklandizie (terug)verdienen

Om babyboomers terug te krijgen als klant of hen voor het eerst te strikken, is het van belang dat bedrijven en hun marketeers zo veel mogelijk inspringen op shoppingtechnologie en vernieuwing.

Marketeers moeten ook volop gebruikmaken van alle digitale platformen – blogs, websites, sociale media – en ervoor zorgen dat die goed toegankelijk zijn op elk apparaat: desktopcomputer, laptop, tablet of smartphone. Ook dit brengen we nog maar even in herinnering: meer dan 70 procent van babyboomers heeft een smartphone en het gros van de babyboomers is actief op sociale media, vooral Facebook. Maar voor babyboomers blijven ‘ouderwetse’ marketingmethodes – advertenties in drukwerk, tv- en radiospotjes – eveneens van belang. Kortingen en loyaliteitspunten doen het ook onverminderd goed. Maar oud en nieuw kunnen samenwerken!

Ouder worden is niet negatief

Inhoudelijk moeten campagneboodschappen inspelen op babyboomers als levenslustige mensen met drukke, rijkgeschakeerde levens; zo hebben ze vaak zorgtaken voor zowel hun volwassen kinderen als hun eigen ouders. Ten slotte is het erg belangrijk om de babyboomconsument zo positief mogelijk te benaderen, en dat betekent vooral dat het concept van ouder worden niet als iets negatiefs wordt bestempeld.

In dat opzicht geven Allure Magazine en het blad van ouderenbond AARP het goede voorbeeld: beide publicaties hebben de term ‘anti-aging’ verbannen, uit erkenning van het feit dat voor de huidige lichting 50-plussers ouder worden vooralsnog niet als negatiefs wordt ervaren. Integendeel!

 

Joop Koopman

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
29-nov-2017
categorie:
tags:

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: