29 nov 2017

Senioren moeten online op maat worden bediend

Marketeers denken niet gauw aan ‘opa en oma’ als het om online marketing gaat. Toch is het wel zo dat senioren in de Verenigde Staten online de snelst groeiende doelgroep zijn.

Meer dan 60 procent van senioren is online actief en dit is ook nog eens de meest welgestelde lichting ooit! Dus marketeers kunnen hun slag slaan – als ze tenminste bereid zijn om deze consumenten op de juiste manier te bedienen.

Dat houdt in: rekening houden met lichamelijke gebreken die nu eenmaal gepaard gaan met een dagje ouder worden. Oudere volwassenen kunnen soms moeite hebben met digitale media, hun gezichtsvermogen en gehoor kan verminderd zijn, hun motoriek is wat belemmerd, de cognitieve verwerking van informatie gaat wat trager en hightech vernuft intimideert ook best. Maar webdesigners kunnen veel doen om met deze factoren rekening te houden. En trouwens, dankzij websites die met senioren in gedachten zijn ontworpen, is het makkelijker navigeren voor alle leeftijden.

Kleur en contrast

Een goed voorbeeld is de website van ouderenbond AARP. Allereerst maakt het gebruik van een relatief groot schreefloos lettertype; een weldaad voor oudere ogen, net zoals de warme kleuren op die site. Blauw en groen kunnen verwarrend zijn voor oudere mensen; rood, geel, en oranje daarentegen doen het prima, samen met een goed contrast tussen tekst en achtergrond. De AARP houdt ook rekening met het risico van ‘information overload’, te veel informatie op een pagina. De bond houdt het beknopt en gebruikt vette koppen.

Instelbare lettergrootte

Ook hoge ogen gooit de site van de zogenoemde Social Security Administration – het pensioenfonds, om het zo maar te noemen. Een paar jaar terug scoorde deze site zelfs beter dan de sites van Apple en Amazon! Zonder meer doet deze website het beter dan welke overheidssite dan ook, juist omdat hij zo toegankelijk is. De gebruiker kan zelf bepalen hoe groot het lettertype is en wat voor kleur de achtergrond en de tekst zelf hebben. De site biedt ook gebarentaal aan en een ‘BrowseAloud’-functionaliteit die de tekst letterlijk uitspreekt.

Duidelijke navigatiestructuur

Een derde voorbeeld is de site van Road Scholar, een befaamde reis- en educatieve organisatie voor 55-plussers. Ook hier vind je een groot lettertype en een simpel menu, met grote ‘knoppen’ om op te klikken. Gros van de informatie is via een enkele klik te bereiken, wat het gebruik voor mensen met een minder goede motoriek veel makkelijker maakt. Nog een positief aspect: het telefoonnummer van de organisatie staat duidelijk zichtbaar op elke webpagina. Ten slotte wordt de site goed weergegeven en is hij prima te gebruiken op elk apparaat – desktop, tablet of smartphone.

Nu steeds meer senioren actief online zijn, is het voor marketeers belangrijk om websites op de juiste manier aan te passen om zodoende deze welgestelde consumenten digitaal bij hun merk en producten te kunnen betrekken. Lees voor meer specifieke tips en informatie de aanbevelingen van het Web Accessibility Initiative.

Joop Koopman

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
29-nov-2017
categorie:
tags:

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: