14 dec 2017

Redenen genoeg om op de 55-plusconsument te mikken!

Ze hebben de koopkracht, maar babyboomers krijgen nog steeds mondjesmaat aandacht van merken en hun marketeers die maar vrij exlusief blijven azen op jongere mensen.. met een kleinere beurs.

Feiten liegen er niet om: in de VS is maar liefst 60 procent van de mensen tussen de 50 en 64—het gros van de babyboomers—actief op sociale media, met Facebook als absolute favoriet. Daarbij komt dat de babyboomers sowieso veel online zitten: 60 procent leest regelmatig blogs, zowel voor informatie over producten als amusement en afleiding. Vooral video’s met praktische informatie over producten of diensten doen het heel goed. Het is wel belangrijk dat deze video’s niet al te hectisch zijn en vol zitten met bruikbare informatie.

Al met al besteedt deze doelgroep maar liefts 27 uur per week online, twee uur meer dan mensen tussen de 16 en 34. En dan is er deze klap op de vuurpijl: babyboomers zijn 19 procent meer geneigd dan welke generatie dan ook om informatie die ze online vinden door te geven aan familie, vrienden en bekenden.

Informatie en nog eens informatie!

En in veel gevallen is dat informatie over een bedrijf, een merk, een bepaald product, want een dikke 90 procent van de babyboomers doet zijn aankopen online. Het spreekt dan ook voor zich dat voor marketeers een investering in “paid search” de moeite waard is, want maar liefst 95 procent van de babyboomers gaat zo op zoek naar informatie via Google of een andere zoekmachine.

Het is ook nog eens zo dat de helft van de oudere babyboomers, geboren voor 1955, heel spontaan een website van een merk of winkel bezoekt, of via zoekmachines verder onderzoek doet naar dat merk nadat ze op sociale media (Facebook dus) iets interessants zijn tegengekomen. Op babyboomers gerichte campagnes moeten dus zonder twijfel beginnen op Facebook.

Tenslotte zijn babyboomers ook nog goed te bereiken via ouderwetse tv-reclames, want ze kijken gemiddeld drie uur per dag tv. Ze zijn nog niet zo gehecht aan streamingsdiensten en video ‘on demand’. Ze veranderen ook niet zo snel van zender. En een reclame op tv geeft deze doelgroep ook weer makkelijk inspiratie om online meer informatie op te zoeken over een product of aanbod dat hun aanspreekt.

Werkelijk communiceren met de klant

Het feit dat 95 procent van de babyboomers e-mail gebruikt, schaadt niet. Dat geeft marketeers de mogelijkheid om regelmatig op een persoonlijke, verantwoordelijke manier met hun klanten te communiceren, als het even kan in de vorm van een dialoog. Ze hebben ook geduld, zolang er maar iets goeds uit de mailbox komt. En dat betreft vooral duidelijke en zo volledig mogelijke informatie over wat de klant van plan is om te kopen of wat al gekocht is.

De babyboomer—als mens en consument—is heel leergierig. De marketeers die daar op inspelen, zonder flauwekul en hyperbolisch taalgebruik, hebben een voorsprong!

Joop Koopman

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
14-dec-2017
categorie:
tags:

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: