27 dec 2017

Vijf kernprincipes van marketing gericht op de babyboomer

De welgestelde babyboomer als consument is een ‘must’ voor marketeers. Deze klant vereist wel een bijzondere aanpak en aandacht.

Noem babyboomers vooral niet ‘oud’
Ook al zijn steeds meer 55-plussers met fulltime-werk gestopt, dat betekent niet dat ze de hele dag thuis zitten voor het raam of de buis. Het gros van de generatie heeft de middelen om eindelijk te doen waar ze voorheen—met kinderen aan huis en een volle baan—geen tijd voor hadden; reizen, safari, avontuurlijke dingen zoals skydiving. In het kort, marketeers van allerhande producten en diensten moeten niet alleen aan dingen denken die met ouder worden te maken hebben als ze aan babyboomers denken.

Babyboomers lezen graag goede kopij
We leven dan wel in het tijdperk van alles vlug en kort, beknopte taal en afkortingen op Twitter en andere sociale media, maar babyboomers stellen uitgebreide informatie over een product of dienst zeer op prijs, het liefst zonder trendy afkortingen of kreten, zonder te veel franje. Deze consumenten waarderen taal die recht voor z’n raap en informatief is. Dat geldt voor kopij op websites, in drukwerk, advertenties, brochures, etcetera.

Babyboomers willen niet opgejut worden
Millennials zijn eerder vluchtig als het op aankopen aankomt; ze maken snel, vaak te snel, een beslissing, de zogenaamde “impulse buy”. De babyboomers daarentegen nemen hun tijd, zijn zeer doordacht, wegen alle pros en cons van een aankoop en, nogmaals, lezen van alles en nog wat over een product voordat ze hun beslissing nemen. Ze moeten een product begrijpen, ze nemen de indrukken en ervaringen van andere consumenten in acht. Ze willen zelfs een bepaalde band opbouwen met verkooppersoneel. Dat vergt tijd en geduld van de verkoper of verkoopster, maar die investering van tijd en geduld is de moeite waard.

‘Personal touch’ is belangrijk voor babyboomers
Klanten die met pensioen zijn, hebben de tijd voor meer sociale omgang met familie, vrienden, buren, maar ook verkooppersoneel. Dit geeft verkopers de unieke kans om een authentieke band met de consument op te bouwen. Marketeers kunnen en moeten de tijd nemen om veel over het merk of product te vertellen. Ook moeten ze de (potentiële) klant aan het woord laten om hun ervaringen met aankopen en met het leven in het algemeen te vertellen. Zo’n dialoog creëert een vertrouwensband die goud waard kan zijn—zowel menselijk als professioneel.

Babyboomers zijn niet bang voor (digitale) technologie
Wat makkelijk wordt vergeten door marketeers en verkopers, is dat de babyboomgeneratie van kinds af aan met allerlei technologische vernieuwing is opgegroeid. Denk maar eens aan de televisie. Ze zijn echt niet zo geïntimideerd door sociale media , smartphones, internet, enzovoort, maar wel net zoveel online als dat ze tv kijken; 96 procent van de doelgroep gebruikt zoekmachines, 95 procent gebruikt e-mail en 92 procent koopt zonder schroom dingen online. Babyboomers zijn ook nog steeds de snelstgroeiende doelgroep op Facebook.

Het mooie is dat deze verkooptechnieken, die het bij babyboomers goed doen, ook bij andere, jongere generaties kunnen scoren; want wie houdt er nu niet van wat extra aandacht, een “personal touch”? Extra, waardevolle informatie en een band met de verkoper? De wensen en voorkeuren van de babyboomer als klant zijn ook een baken voor het meer effectief benaderen van andere generaties.

Joop Koopman

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
27-dec-2017
categorie:
tags:

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: