11 jan 2018

Voor babyboomers is aerobics essentieel voor een gezond hart

Babyboomers die tijdig beginnen met aerobics kunnen hart- en vaatziekten voorkomen. Voor sportscholen en privétrainers ligt hier een groot onontgonnen gebied van een potentieel klantenbestand.

Onderzoek in Australië heeft aangetoond dat oudere volwassenen die twee jaar trouw aan aerobics doen aanzienlijke vooruitgang boeken wat betreft de opname van zuurstof van hun lichaam en het behoud van de plasticiteit van hun hart.

Wetenschappers lieten weten dat de “late middelbare leeftijd” een ideaal punt is om alsnog met lichaamsoefening te beginnen. Dan is de plasticiteit van het hart nog redelijk groot en kunnen de kracht en gezondheid van het hart optimaal toenemen. Zo worden ook weer hartaanvallen voorkomen.

Het onderzoek betrof mensen van tussen de 45 en 64, die langzaam routine opbouwde in aerobics, met langere sessies en toenemende intensiteit. Onderzoekers zijn ervan overtuigd dat zo’n tweejarige routine de negatieve effecten van een jarenlang zittend, inactief leven kan uitwissen. De proefkonijnen deden gemiddeld 150 minuten per week aan aerobics, plus een aantal intervaltrainingsessies die helpen gewicht te verliezen.

Er zit potentieel gezien een enorm publiek nog steeds op de bank; mensen die het risico van hart- en vaatziekten met de dag vergroten. Voor marketeers van sportscholen en aanverwante instellingen—zoals buurthuizen met een gymnastieklokaal—de uitdaging om deze babyboomers in beweging te krijgen.

Stretchoefeningen

Men is stijf en wordt makkelijk moe. Hierop zijn stretchoefeningen het antwoord. Daar krijgt een ouder wordende volwassene een beter postuur van, en letterlijk meer kracht in spieren en gewrichten. Maar hier komen wel specialisten bij kijken. “Assisted stretching”, zegt men in de VS, waarbij de specialist aan benen en armen trekt en zo de weerstand van iemand overwint.

Volgens zo’n specialist voelen zijn klanten zich na een behandeling “lichter, langer en jonger”. En dat is een mooi motto, zeker op latere leeftijd.

Er speelt in de VS wel een controverse over wie zich nu officieel een “assisted stretching”-trainer kan noemen. Er zijn fysiotherapeuten die graag een vereist diploma willen zien, want er kunnen fouten worden gemaakt die bijvoorbeeld kunnen leiden tot beschadiging van diep of zacht weefsel. Op dat vlak zijn er echter ook oplossingen.

Diep-weefselmassage

Met verloop van tijd worden spieren, gewrichten en gewrichtsbanden stijver; vaak speelt arthritis een rol. Aerobics en gezond eten dragen hun steentje bij, maar voor velen is het een prima idee om een speciale masseur of masseuse in de arm te nemen voor een diep-weefselmassage. Nog meer dan bij het stretchen komt hier vakkundigheid bij kijken, waaronder kennis van kinesiologie.

Een goede behandeling van een uur of iets langer geeft spieren en zenuwen nieuwe kracht en beweeglijkheid, waarvan babyboomers zullen opkijken dat ze dat nog in zich hebben!

De drie formules voor een gezonder, energieker en dynamischer leven gaan samen: stretching en diep-weefselmassage bereiden een babyboomer voor op aerobics. En het is goed om beide technieken te blijven benutten, ook al loopt het goed met de aerobics.

Het menselijk lichaam, ook een ouder lichaam, is tot enorm veel in staat, en kan na lange verwaarlozing weer opbloeien en de eigenaar of eigenares een enorme levens impuls geven. Nogmaals: aan sportscholen en entrepreurs de uitdaging om dit pakket aan de man of vrouw te brengen. Daar zullen babyboomers ongetwijfeld voor willen betalen als ze eenmaal het nut ervan in zien of ervaren—want een goede gezondheid is goud waard!

Joop Koopman

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
11-jan-2018
categorie:
tags:

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: