13 feb 2018

Vrouwelijke babyboomers voelen zich genegeerd en miskend door adverteerders

Bijna driekwart van de vrouwen tussen de 53 en 72 besteedt geen aandacht aan reclame, omdat ze zich op stereotiepe wijze behandeld voelen—alsof ze te oud zouden zijn voor echt leuke dingen.

Onderzoek van J. Walter Thompson (JWT) London laat zien dat het gros van de vrouwelijke babyboomers ofwel heel ontevreden is met reclames en campagnes die op hen gericht zijn of zich genegeerd en miskend voelt door marketeers. De grootste ergernis is dat adverteerders het alleen maar willen hebben over producten en diensten die met ouder worden te maken hebben; “het eind van het leven en lichamelijk aftakelen, trapliften en gehoorapparaten”.

Onderzoek laat zien dan 90 procent van de vrouwelijke babyboomers verlangt dat adverteerders hen als mensen behandelt en niet als stereotypen. Een even groot percentage is het eens met de uitspraak: ‘ik ga me niet plots in beige kleden omdat ik nu eenmaal de 50 voorbij ben’.

Het is al een paar jaar zo dat deze groep vrouwen meer uitgeeft aan kleding dan jongere vrouwen, maar 67 procent van hen denkt dat adverteerders alleen maar om jonge consumenten geven. Bijna 70 procent gelooft dat de modebranche mensen van hun leeftijd volkomen negeert en 64 procent denkt dat het hen ziet als onhandig als het gaat om digitale technologie.

Naya Mackintosh, oprichtster van Hope Fashion, een merk dat vrouwen boven de 50 serieus neemt als mode bewuste klanten, zegt dat vrouwen van boven de 50 “meer tijd en geld hebben om te winkelen … maar dat ze moeite hebben om merken te vinden die hun echt aanspreken. Wat voor de klandizie van deze vrouwen ook funest is is het feit dat de meeste merken die op 50-plus vrouwen mikken vrijwel alleen veel jongere modellen gebruiken.

De studie—“The Elastic Generation: The Female Edit”—is onderdeel van doorlopend onderzoek van JWT om marketeers beter te bedienen in het benaderen van een generatie van vrouwen die steeds langer, avontuurlijker en ambitieuzer leven, en die veel te besteden hebben. Wat merken en hun marketeers nog maar heel langzaam aan het ontdekken zijn, is dat ze te maken hebben met een bijzonder dynamische groep van klanten:

  • Tweederde van de vrouwelijke babyboomers gaf te kennen dat het nu meer dan ooit van het leven geniet
  • 68 procent zegt dat het minder op haar mondje is gevallen dan vroeger
  • Acht van de tien vrouwen trekken zich minder aan wat anderen vinden dan voorheen
  • Meer dan de helft is nu hard bezig om dingen te doen waar ze altijd van gedroomd hebben
  • Het gaat deze vrouwen er niet om om er jong uit te zien, maar vooral om er goed uit te zien (68 procent)

Sprekend over de advertentiewereld in het algemeen, schreef Marie Stafford, Europese directeur van The Innovation Group JWT, in het rapport: “Ons collectieve begrip van hoe de latere leeftijd eruitziet, is nog steeds vreselijk verouderd. Hoe oud men is, dicteert niet meer hoe we leven. Lichamelijke capaciteit, financiële omstandigheden en de manier van leven hebben veel meer invloed. En er is geen vast patroon van hoe een ieder van ons ouder wordt.”

Adverteerders die echt willen scoren bij vrouwelijke babyboomers (en mannen!) hebben nog veel te leren.

Joop Koopman

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
13-feb-2018
categorie:
tags:

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: