13 feb 2018

Winkels kunnen profiteren van apps om babyboomers te bedienen

In het tijdperk van online shopping hebben ouderwetse winkels het steeds moeilijker om klanten binnen te krijgen. Maar ze kunnen apps gebruiken om klanten—jong en oud—nog voor ze de winkel binnenstappen op maat te bedienen.

Jongere consumenten, vooral de millennials, hebben een voorsprong op babyboomers als het mobiele apps betreft, maar steeds meer babyboomers en senioren hebben een smartphone en leren er stapsgewijs mee omgaan. Als winkels met apps komen met oog voor specifieke klanten, kunnen ze hun slag slaan.

Wereldwijd onderzoek laat zien dat apps van winkels voor babyboomers vooral helpen om de ervaringen van het winkelen voor te bereiden en te verbeteren. Dat houdt in dat deze consument van de app het volgende verlangt:

  • Overzicht van beschikbare producten en een prijsvergelijking met andere winkels en websites.
  • Het vinden van personeel—als men eenmaal in de winkel is, maar mogelijk ook via een afspraak die van te voren kan worden gemaakt.
  • Notificatie van speciale aanbiedingen en kortingsbonnen die bij de kassa gescand kunnen worden.

Met andere woorden: meer dan jongere generaties zijn babyboomers en senioren nog steeds gebrand op een min of meer ‘ouderwetse ervarin’g in de winkel. Hierbij staat persoonlijk, face-to-facecontact met personeel centraal, het vinden van producten in de winkel komt op de tweede plaats. En het gebruik van de apps blijft nog even wennen; minder dan de helft van de babyboomers gebruikt zo’n winkel-app 1 tot 5 keer per week.

Wat het soort winkel-apps betreft, geven millennials de voorkeur aan apps waarmee ze van tevoren eten kunnen bestellen bij een restaurant zodat hun bestelling klaar staat om opgepikt te worden. Babyboomers daarentegen neigen vooral naar apps voor supermarkten en algemene winkels. Deze generatie kookt sowieso gewoon meer thuis.

Waar geen twijfel over bestaat, is dat winkeliers best kunnen concurreren met webshops. Het is hierbij wel belangrijk om apps dusdanig te ontwikkelen dat ze de verschillende generaties op maat bedienen en dat een winkel-app voor elk wat wils de juiste functionaliteit aanbiedt.

Joop Koopman

Over de Auteur

naam:
bedrijf:

Over het artikel

datum:
13-feb-2018
categorie:
tags:

Blijf op de hoogte met onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Volg ons ook op: